UDENS BOS MAAKT GELUID


Sound Art Festival viert lustrum met geluidsroute voor iedereen door Vluchtoord Uden.


Wie goed kijkt, kan de contouren van de oude wielerbaan nog herkennen van het Belgische vluchtoord in Uden. En wie het komende weekeinde een bezoek brengt aan het bos, kan de wielerbaan ook 'horen'. Mits je de app van de klankroute op je telefoon hebt gedownload en een koptelefoon bij je hebt. "Omdat dit de vijfde editie is van het PNEM Sound Art Festival, willen we de bezoekers een cadeautje geven. Daarom hebben we deze app laten ontwikkelen", vertelt Antoon Versteegde tijdens een wandeling door het stukje bos. Wie de route op de (gratis) app volgt, hoort de composities en soundscapes die tien geluidskunstenaars van over de hele wereld maakten voor de klankroute.


Eén van die kunstenaars is Bart van Dongen. Wie bij de wielerbaan loopt, hoort zijn fietsen en nieuwsberichten over vluchtelingen. Wanneer je naar het midden van de baan loopt, mengen de geluiden zich tot één geheel. Van Dongen liet zich inspireren door het verleden met Belgische vluchtelingen en integreerde de huidige vluchtelingenproblematiek in zijn geluidscompositie. Sowieso heeft de route een Belgisch tintje, want deze is in samenwerking gemaakt met het Belgische Musica, Impulscentrum voor Muziek in Neerpelt. Daar ligt een compleet Klankenbos waarop de geluidsroute losjes is geïnspireerd.


Thuis wandelen

Wie zondag geen zin heeft in een boswandeling, kan de route overigens ook thuis bewandelen via de website van PNEM (Platform Nieuwe Experimentele Muziek).

Als het aan de heren van de experimentele band Approxim - de organisatie achter het Sound Art Festival - ligt, wordt deze route uitgebreid over de hele Maashort. "Ja, een soort Kunst aan de Maas, maar dan met geluid", aldus Versteegde.

Op zaterdag treden vijf internationale geluids- en videokunstenaars op in het Vestzaktheater van Naat Piek (tickets zijn nodig). Uit een kleine honderd online aanmeldingen selecteerde Appromix ongeveer 25 acts. Zondag is het gratis en zijn er naast live-optredens in het theater ook buiten geluids- en videoinstallaties te horen en te zien. Versteegde: "Zaterdag is meer voor echte soundfreaks, zondag voor gezinnen en wie kennis wil maken met sound art."


Brabants Dagblad, 10 november 2015, door Rachelle Suppers






















UDEN – Een naaimachine. Een betonmolen. Een paar springveren. Een dingdong-deurbel. Zomaar een greep uit de instrumenten van de Udense band Approxim. Vijf mannen die elke zondag en dinsdag bij elkaar komen om telkens één uur non-stop met geluid te experimenteren. Victor Notermans, Karel den Biggelaar, Jan Jongedijk, Dan Hoevenaars en Antoon Versteegde. Samen vormen ze het bestuur van de stichting PNEM, Platform Nieuwe Experimentele Muziek. In en om het PNEM-gebouw in de Udense bossen houden ze op 15 en 16 november voor de vierde keer het PNEM Sound Art Festival voor experimentele muziek.

Behalve een betonmolen en een naaimachine bespeelt het vijftal ook gangbare instrumenten als drums, keyboard, bas of viool.

Maar liever niet als ze elkaar treffen in het voormalig transformatorgebouw van de PNEM. Hier gaat het om het experiment.

In het oefenlokaal, achter het theater Naat Piek, is het een vrolijke chaos. Jan Jongedijk rammelt op het drumstel, Antoon Versteegde pakt de megafoon, Karel den Biggelaar strijkt over de viool met een bamboestok. Ze experimenteren met geluid en klanken.

Approxim nam vier jaar geleden het initiatief voor het eerste Sound Art Festival. Een festival waar geluidskunstenaars uit de hele wereld elkaar ontmoeten.

„Elk van ons doet ook andere dingen op muzikaal gebied. Maar dit is het meest spannende. Voor mij is het meditatie met geluid”, stelt Dan Hoevenaars. De vijf hebben een paar vaste regels: je speelt hier bij voorkeur niet op je eigen instrument, elke tien minuten wisselen van instrument, niks mag twee keer hetzelfde lijken.


Met ‘Primetime 5881’, een eigen compositie met als thema het optellen van de cijfers tussen de priemgetallen, stond Approxim vier jaar geleden bij Schunck in Heerlen. Het was hun eerbetoon aan John Cage (1912-1992), de Amerikaanse componist die geldt als de godfather van de radicale en experimentele muziek. „Dat inspireerde ons. We vonden dat er te weinig plekken waren om dit soort dingen te doen en maakten als proef een website met een oproep. Binnen twee dagen hadden we een eerste reactie uit Canada. Elke week kwam er iemand bij.”


Zo kwam het eerste PNEM Sound Art Festival van de grond. Bij de vierde editie geniet het festival wereldwijde bekendheid, zij het bij een relatief kleine groep mensen. Ook dit jaar komen er deelnemers uit heel Europa, de VS, Argentinië en zelfs Zuid-Korea naar Uden. Uit 120 aanmeldingen selecteerden de mannen van Approxim 25 acts. Groepen die luisteren naar namen als ‘Feine Trinkers bei Pinkels Daheim’, ‘Deaf Pictures’ of ‘Upcycle Roundup’. „We proberen er de krenten uit te pikken”, zegt Antoon Versteegde. „Bovendien streven we naar een mix van de meer traditionele muziekstijlen en nieuwe, experimentele geluiden. Door die combinatie hopen we juist die mensen te bereiken die dit soort festivals of concerten zelden of nooit zouden bezoeken.”

Soundart is meer dan een paar technische freaks achter hun laptopje. Het is geluidskunst en experimentele muziek, maar ook video en levende installaties. Soms met blaasinstrumenten of, zoals dit jaar, een cello.


De deelnemers zijn vaak geschoolde musici. Zoals Xo Xinh, een Vietnamese deelnemer van vorig jaar die zich na een klassieke opleiding tot concertpianist volledig heeft toegelegd op soundart. „Het was een soort van minimal music wat hij speelde, waarbij hij amper tegen een kristallen glas tikte om het geluid daarna in zijn laptop te samplen en te bewerken.”

Het lijkt misschien niet zo, maar er zit altijd een structuur onder, zegt Dan Hoevenaars. Hij presenteert het zaterdagavond programma in de theaterzaal van Naat Piek. „Je hoeft geen verstand van muziek te hebben. Maar je moet er vaak wel even de tijd voor nemen. Je open willen stellen. De flow van geluid moet stromen. Ik verbied mensen dan ook om tussentijds de zaal te verlaten.”


Heel anders gaat het er zondag aan toe. Dan speelt het programma zich ook buiten af in de bossen en is het gratis toegankelijk, zodat iedereen iets mee kan pikken. Tijdens een boswandeling of in een van de geparkeerde auto’s waarin geluidsprojecten te beluisteren zijn. De vijf mannen van Approxim zien er weer naar uit. Of het festival een voorbode is van de muziek van morgen, ze zouden het niet weten. „Wij hebben geen pretenties, het gaat ons om de creativiteit. Het is spannend om te zien wat er komt. De artiesten zijn zó toegewijd, totaal niet bezig met commercie en altijd op zoek naar iets nieuws.”


Brabants Dagblad, 30 oktober 2014, door Marianne Schoone





Extra aandacht op Sound Art Festival voor Vluchtoord-Uden

UDEN - Dit jaar betrekt het Sound Art Festival de voormalige wielerbaan van het Vluchtoord bij het festival. Aanleiding is het feit dat hier honderd jaar geleden duizenden Belgische vluchtelingen woonden tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Sam Verstraten en Martijn van Gemert uit Uden, ook bekend als de local heroes Sam A La Bamalot en Moedars, voeren een geluidsproject uit met de wielerbaan als inspiratiebron. Ze zetten beweging van zwetende wielrenners om in pompende beats en 'low-art'-tekeningen.

Bij de wielerbaan zijn ook workshops van de Parijse geluidskunstenares Andrea Cohen. Leerlingen maken een geluidsspoor bij de 'stomme' film die destijds gemaakt is in het Vluchtoord.


Brabants Dagblad, 30 oktober 2014



http://vluchtoord-uden.nl

www.soundcloud.com/bamalot

www.moedars.com

www.facebook.com/sam.verstraten

www.facebook.com/moedars













HOE KLINKT JE ETEN?

Liefhebbers van experimentele en eigentijdse muziek kunnen binnenkort een bezoekje brengen aan het PNEM Sound Art Festival. Dit internationale festival wordt voor het vierde jaar gehouden. Zoals elk jaar vindt het festival plaats in de bosrijke omgeving van Uden in het bijzondere theater Naat Piek. Een kleinschalig evenement met avontuurlijke muziek, geluidskunst en bijzonder eten in een natuurlijke omgeving. Ook mensen die doorgaans niet zomaar een soortgelijk festival bezoeken, moeten zeker eens een bezoek brengen aan het Sound Art Festival.


Van over de hele wereld zijn geluidskunstenaars ingevlogen om dit evenement tot een groot succes te maken. Meer dan 90 geluidskunstenaars uit verschillende landen hebben zich aangemeld. Hieruit is een selecte groep gekozen om tijdens deze twee dagen hun kunsten te laten zien.


Ben je altijd al benieuwd geweest hoe je eten klinkt? Of wil je een boswandeling maken met een zelf uitgekozen geluidslandschap? Er werden toepasselijke composities ingestuurd uit landen van over de hele wereld. Kom dus zeker langs op zaterdag 15 en zondag 16 november.


Geluidsproject Vluchtoord

Tijdens het festival wordt er speciale aandacht gegeven aan de Belgische vluchtelingen die 100 jaar geleden hun toevlucht zochten in Vluchtoord Uden. Rond de voormalige wrelerbaan zal een geluidsproject ten uitvoer worden gebracht door de ’local heroes' Sam Verstraten en Martijn van Gemert. De Parijse geluidskunstenares Andrea Cohen komt een aantal workshops verzorgen waarbij leerlingen een geluidsspoor maken hij de 'stomme' film over Vluchtoord Uden.


Za. 15 november: 19:30 - 23:30 uur

Zo. 16 november: 09:00 - 17:00uur

www.soundartfestival.nl










































Gonzo (circus)









































Oudere berichten uit 2012 en 2011